FiBO Collegium

 

Keväällä 2008 Päivä Aurinkokuninkaana -projektissa mukana olleet FiBOn pedagogisesti suuntautuneet jäsenet saivat idean perustaa Suomalaiselle barokkiorkesterille yleisö- ja koulutustyötyöryhmän, joka toimi aktiivisesti vuosina 2008–2019. FiBO Collegiumin perustajajäsenet olivat Anni Elonen, Louna Hosia, Laura Kajander, Minna Kangas, Mari Kortelainen ja Annamari Pölhö. Myöhemmin Collegiumiin liittyivät Hanna Haapamäki (2012) ja Niklas Mellberg (2014). Myös Petra Aminoff oli aktiivisesti mukana toiminnassa vuosina 2009–2012. FiBO Collegiumin tuotannosta vastasivat omien töidensä ohella Laura Kajander (2008–2015) ja Aino Jalkanen (2016) sekä tehtävään varta vasten palkattuna Kaisamaija Uljas (2016–2019).

Keväästä 2019 lähtien FiBO Collegium -työryhmä on jatkanut toimintaansa Collegium ry -nimisenä yhdistyksenä, jonka tavoitteena on kehittää ja edistää vanhan musiikin tuntemusta, esittämistä, opetusta ja koulutusta Suomessa sekä ulkomailla. Collegium ry jatkaa näin FiBO Collegium -työryhmän aloittamaa 10-vuotista toimintaa itsenäisenä organisaationa.

FiBO Collegium on pyrkinyt moninaisilla projekteillaan innostamaan, aktivoimaan ja uudistamaan osallistujien suhdetta musiikkiin, luomaan yhteisöllisiä musiikillisia kokemuksia sekä edesauttamaan uudenlaisen, mutkattoman ja osallistuvan musiikkisuhteen syntymistä. Toiminnan ydinajatuksena on ollut viedä barokkimusiikkia kaikenlaisille ihmisryhmille eri puolille maata. FiBO Collegiumin projekteissa kaikki aloittelijoista ammattilaisiin ovat voineet musisoida yhdessä. Myös raja-aidat eri taiteenlajien väliltä ovat kaatuneet: lavalla muusikoiden kanssa ovat olleet niin sirkustaiteilijat, voimistelijat, näyttelijät, koomikot, miekkailijat kuin tanssijatkin.

FiBO Collegiumin musiikkioppilaitosprojekteissa kaikki ovat soittaneet yhdessä ikään, taitotasoon tai soittimeen katsomatta. Myös nuottimateriaalia on muokattu eri-ikäisille soittajille sopivaksi. Collegiumin musiikkioppilaitoskumppanien verkosto pitää sisällään niin pienempiä oppilaitoksia kuin musiikin ammatillista koulutusta antavia toimijoita, barokki-, oppilas- ja harrastelijaorkestereita sekä kuoroja.

FiBO Collegiumin kehittämät Concerto Grosso -suurtapahtumat ovat koonneet eri-ikäisiä muusikoita soittamaan yhdessä jopa 500 soittajan jättiorkestereissa. Concerto Grossot ovat ammattimuusikoiden, musiikkiopistojen oppilaiden ja opettajien sekä eri taiteenlajien tekijöiden yhteisprojekteja. Concerto Grosso – Suuri soitto vuonna 2012 sisälsi muun muassa barokkitanssia. Concerto Grosso – Suuri sirkus -konserttien kulkua vuonna 2014 johdatti Steven Playerin komediahahmo, ja ennätyssuuren orkesterin lisäksi nähtiin sähkökitaran soittoa ja ilma-akrobatiaa. Kisakallion urheiluopiston kanssa järjestetyssä, tunnelmallisessa Concerto Sportyssa vuonna 2015 yhdistyivät näyttävällä tavalla barokkimusiikki, miekkailu ja rytminen voimistelu. Länsimetron valmistumisen jatkuvaa lykkääntymistä juhlittiin vuonna 2016 Metro-Grossolla joka yhdisti helsinkiläiset idän ja lännen musiikkiopistot. Suurprojektien ketjun huipensi yhteispohjoismainen Concerto Grosso – Viking Barokk, joka järjestettiin 2018–2019 yhdessä pohjoismaisten barokkiorkesterien ja musiikkioppilaitosten kanssa. Tapahtuma toteutettiin Suomen lisäksi Norjassa, Ruotsissa ja Islannissa. Viking Barokk -projektille myönnettiin Suomen vanhan musiikin liiton Vanhan musiikin teko 2018 -palkinto.

FiBO Collegiumin vanhuksille ja pitkäaikaissairaille suunnatuissa, vuorovaikutteisissa, monipuolisesti barokkimusiikkia esittelevissä laitoskonserteissa yleisö on päässyt musisoimaan yhdessä esiintyjien kanssa. Myös draamallisissa päiväkoti- ja koulukonserteissa yleisö on osallistunut konserttien kulkuun aktiivisesti. Opettajille suunnattujen FiBO Collegiumin tuottamien pedagogisten opetusmateriaalien avulla oppilaiden oppimisesta on tehty entistä pysyvämpää. Konsertteja on pidetty joka puolella Suomea, esimerkiksi Helsingissä, Iisalmessa, Imatralla, Kajaanissa, Kuopiossa, Kuusamossa, Lahdessa, Nokialla, Oulussa, Raahessa ja Taivalkoskella.

FiBO Collegiumin työpajatoiminnassa koululaiset ovat esityksen seuraamisen lisäksi osallistuneet työpajoihin, joiden pedagogisesta suunnitellusta on vastannut Anni Elonen. Työpajat ovat liittyneet kiinteästi konserttiohjelmaan, näistä esimerkkeinä FiBOn Wasa-marionettioopperan kanssa toteuttama Urgele-keiju ja Vivaldin Vuodenajat.

Seniorien barokkipaja on Annamari Pölhön musiikkiterapian lopputyönä luoma uudenlainen toimintakykyisille senioreille suunnattu konsepti. Siinä barokkiyhtyeissä soittavat sekä norminuotein jo aiemmin soittaneet ikäihmiset että kuvionuoteista soittavat vasta-alkajat. Pilotoinnissa saadun positiivisen ja jopa haltioituneen palautteen innoittamana säännöllinen toiminta käynnistettiin syksyllä 2015. Seniorit ovat esiintyneet muun muassa kirkoissa, palvelukeskuksissa ja sairaaloissa sekä esitelleet toimintaansa Arts Equal -tapahtumassa.

FiBO Collegiumin pitämillä täydennyskoulutuskursseilla on tutustuttu yhteismusisoinnin kautta barokkimusiikin erityispiirteisiin, kuten continuon soittoon, poljentoon, artikulaatioon, improvisointiin ja koristeluun. Täydennyskoulutuskurssit ja oppilaitosprojektien yhteydessä pidetyt opettajien kurssit ovat osaltaan auttaneet vanhan musiikin esittämiskäytäntöjen juurtumista osaksi monipuolista musiikinopetusta.

FiBO Collegium on vuosien aikana tuottanut pedagogista materiaalia muun muassa  päiväkoti- ja koulukonsertteihin liittyviä opetusmateriaalipaketteja, pedagogisesti editoituja ja osin sovitettuja nuottimateriaaleja musiikkioppilaitosten käyttöön sekä erityisesti aloittaville seniorisoittajille suunnattuja kuvionuotteja.